Wednesday, July 15, 2009

Fokus

Hari ni aku nak bercerita tentang betapa pentingnya fokus. Satu perkara yang dahulunya aku tak berapa nak amik port, tak berapa nak kisah, tak amik pusing langsung, tapi sekarang aku akui, betapa pentingnya fokus dalam melaksanakan sesuatu perkara. Aku mula memikirkan benda ni sejak kebelakangan ni. Kenapa? Sebab ada 2 cerita.

1. Citer ni masa aku kena gi kat course di KL. Balik dari course, kalau nak ikutkan jalan tu memang aku biasa lalu masa study kat UTM dulu. Memang la aku dah lama tak lalu situ, tapi jalan kat situ takde perubahan pun. Tapi disebabkan masa nak melalui jalan di situ, aku tengah bersembang dalam telefon, aku dah tersalah masuk jalan. Tempuh jammed. Perjalanan yang sepatutnya hanya mengambil masa 45 minit, dah jadi hampir 2 jam. Nak salahkan saper? Diri sendiri. Masa tu memang frust giler rasa. Stupid mistake cost me half an hour jammed. Damn.

2. Main bola pulak. Kan sekang ni aku hari-hari main bola. Kecuali hari Rabu sebab ada pasar malam. Memandangkan usia yang semakin meningkat, main pun dah semakin slow. Kadang-kadang, masa tgh main pun boleh berangan nak buat macam masa-masa tengah top perform dulu. So, main pun dah tak fokus. Kadang-kadang hilang bola, kadang-kadang pass pun merapu, kadang-kadang rembat pun entah apa-apa. Nak buat camner, dah la main memang dah kurang byk terrornya, tambah lagi tak fokus. Haru biru la jadinya. Tapi tu la situasinya. Cuma kalau boleh, nak main bola sampai anak2 dah pandai main bola. Jealous jer tengok ada geng2 yang main bola, main dengan anak2 dia sekali. Maknanya, walaupun umur dia dah 45, tapi still steady main bola. Hopefully, one day aku dapat main bola dengan anak2 aku.

Sekian la sahaja celoteh untuk hari ini. Rasa macam takde idea pulak sekang ni. Idea selalu datang masa tgh drive. Tapi bila nak tulis, dah lupa langsung apa yang nak ditulis. Hampeh jer. Tanda-tanda dah tua kot.

No comments:

Post a Comment