Monday, June 22, 2009

Selamat Hari Bapa...

Sejujurnya la kan, aku pun tak tau bila Hari Bapa nie. Ni la masalah aku, kurang peka. Selalu buat pekak jer. Tapi bila dengar radio, orang dok sibuk citer pasal hari bapa. Macam-macam la cerita yang keluar pasal diorang dengan bapa diorang. So, bila aku dengar celoteh diorang tue, mengingatkan aku pada cerita aku dengan ayah. Takde la menarik sangat, tapi perangai aku masa tu bagi aku agak keterlaluan. Maklumlah, masa tu pun baru umur baper. 9 or 10 tahun kot.

Alkisahnya, aku ni kan suka sangat main bola. Tak kira masa, tempat, iklim, suhu, semua aku belasah jer main bola kalau aku jumpa bola, dan ada geng nak main bola. Bila masuk dah 4, aku dah sibuk nak main bola wakil sekolah. Cikgu dah cakap, tak boleh. Darjah 5 baru boleh. Aku nak jugak. Balik tu, siap suruh lagi ayah belikan kasut boot untuk main bola. Ayah pun cakap, nanti dulu. Aku pun ok jer la.

Weekend tu, ayah pun ajak la aku gi beli kasut boot. Aku punya la seronok. Excited giler rasanya. Bawaklah ayah gi kedai kasut tempat kitaorang selalu beli kasut sekolah. Tanya kasut boot bola, takde. Gi kedai lain, ada boot, tapi yang getah. Aku taknak. Aku nak kasut boot yang mahal. Ikutlah ayah dengan kerenah aku. Pusing lagi kat Segamat naik motor cari kedai kasut yang ada jual kasut boot. Banyak kedai dah pergi, takde jugak boot yang aku kenan. Yang ada hanyalah kasut boot getah yang berharga RM12 yang aku tak kenan.

Ayah dah penat. Ajak balik. Aku dah bengang sebab boot bola takde. Aku pun tak tau naper aku marah. BOOT BOLA TAKDE, BUKAN AYAH TAKNAK BELI. Balik tu aku merajuk. Aku siap conteng lagi kat white board, citer pasal aku tak dapat beli boot. Ayah macam biasa la, buat dek jer. Aku pulak, makin lama aku semakin dapat terima hakikat. Boot mahal utk saiz budak2 takde lagi masa tu. Bukan macam sekarang. Saiz Aliff pun melambak.

Finally, aku pasrah. Aku ajak gak ayah gi beli boot. Boot getah pun boot getah la yah. Janji boleh buat main bola. Ikut la lagi ayah dengan kemahuan aku. Akhirnya, aku berjaya gak beli boot baru. Darjah 4 takleh main wakil sekolah. Darjah 5, aku terpilih wakil sekolah Kg Jawa sampai darjah 6. Sejak tu, aku tak pernah missed wakil sekolah kalau ada main bola.

To my lovely dad, Ismail Bin Werdani. Terima kasih atas segala pengorbanan, kasih sayang, wang ringgit serta segalanya yang telah dicurahkan untuk mendidik dan membesarkan kami sepertimana kami ada pada hari ini. We will never forget. I'm really proud to be your son. Every where I go, I'm proud to be known as anak Cikgu Mail. Nak buat salah pun takut. Semua orang kenal. Sampai sekang pun, kalau balik lewat, ayah selalunya ada menyambut kepulangan kami semua. Kadang-kadang, kol 1 pun ayah masih bangun untuk menyambut kami balik. Thanks Ayah.

2 comments:

  1. Happy Father's Day utk Har, dr aya, aliff, adi dan sarah. thanks for being a good husband and lovely father

    ReplyDelete
  2. Thanks for your wish. I'm nothing without your support.

    ReplyDelete