Thursday, June 4, 2009

Stadium Gong Badak....

Satu lagi kemungkaran telah dibongkarkan. Kali ini, bumbung Stadium Gong Badak telah runtuh dan menjadi tajuk2 utama akhbar kat Malaysia. Dan, seperti biasa. Orang-orang yang mempunyai kuasa mengeluarkan arahan yang dah selalu sangat kita dengar setiap kali berlakunya gejala seperti ini. Perketatkan proses perlantikan kontraktor, perkemaskan sistem penyenggaraan, kaji punca kegagalan dan sebagainya. Hakikatnya, masalah sama masih berlaku.

Bayangkan, sekiranya bumbung stadium tersebut runtuh semasa berlangsungnya temasya sukan IPTA, berapa ramai nyawa yang akan terkorban. Nasib baik temasya sukan tu ditangguhkan. Kalau tidak, mungkin Along pun mungkin boleh jadi mangsa, Nauzubillah.

Sekang pulak, kita akan melihat orang-orang yang memegang tanggungjawab dan amanah yang diberikan akan menuding jari antara satu sama lain. Semua nak lepas tangan. Pelbagai sandiwara akan berlaku. Sudahnya, yang patut bertanggungjawab terlepas mcm tu jer.

Sorry to say, dalam construction sekang, dah tak banyak kontraktor yang benar-benar boleh buat keje, dapat projek. Sebaliknya, orang-orang yang terlibat dengan politik, yang ada kuasa, yang ada kabel, yang boleh bagi donation, lebih banyak mendapat projek berbanding seorang yang benar-benar bergelar kontraktor. Ni lah hasilnya. Semoga Allah terus memberikan petunjuk kepada segala kekhilafan mereka ni semua.

No comments:

Post a Comment